أخبار

مهم جدا جدا؛؛ ردودلجميع أسئلة أولياء الأمور لجميع المراحل التعليميه

؛؛ تخفيف مناهج رابعة وخامسة ابتدائي هيكون في الترم الثاني، يعني اللي في الكتب الخارجية حاجة، واللي في كتب الوزارة حاجة.. كتب الوزارة أصدق وأصح.

؛؛ مفيش إلغاء للصف السادس الابتدائي.. المناهج الجديدة لسنة ٦ ابتدائي خلصانة وقريب هتطبع.

؛؛ الطالب المقيد حاليا في رياض الأطفال والصف الأول والثاني والثالث والرابع والخامس الابتدائي،

؛؛ عندما يصل إلى الصف الأول الإعدادي سوف يختار لغة أجنبية ثانية من اللغات (الفرنسية- الألمانية- الإيطالية- الأسبانية) وستكون مادة أساسية بدرجات ونجاح ورسوب في باقي الصفوف حتى ينتهي من مرحلة التعليم قبل الجامعي، بحيث يدرس الطالب ثلاث لغات (عربي وإنجليزي ولغة ثانية من اللغات الأربعة).

؛ ؛ ظمن جديد: نتيجة أولى وتانية ثانوي بالدرجات مش بالألوان ولا التقديرات.
؛؛

؛؛ الامتحان التجريبي للصف الثالث الثانوي هيكون في صورة نسخة إلكترونية على موقع الوزارة مش هيكون في لجنة وورق أسئلة وإجابة.. هيكون فيه نموذج لكل مادة الطالب يحمله ويطبعه ويجاوب عليه كنموذج نسخة طبق الأصل من امتحانات آخر السنة.. وده هيكون بداية الترم التاني.

؛؛ امتحانات الترم التاني لكل الصفوف (عدا ٣ ثانوي) حتى نهاية منهج شهر أبريل.. والامتحانات الشهرية الترم التاني لصفوف النقل (واحد في فبراير والتاني في مارس).

؛ أي طالب منازل في شهادة الثانوية العامة مش عارف يسجل اسمه في مدرسة علشان يسجل استمارة امتحانات الثانوية العامة يروح شئون الطلبة في الإدارة التعليمية يجيب بيان نجاح عن أولى وتانية وبعدها يروح الكنترول هيتسجل له الاستمارة أو يسجل إلكتروني.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى